Üres helyek (IV.)




Ehhez a fejezethez nincs montázsom, vagyis van, csak gagyi (még akkor csinálgattam őket magamnak, amikor íródott a regény).

Egy kellemesebb hangvételű etapban visszatérünk a múltba, Adorján és Veca kapcsolatának alakulásához. 



 IV.

Á la Füli

 

Deák Áront végül nem egy duplarandi keretében ismertem meg. Füli egy ízben vele jött ki értem a szegedi vasútállomásra, mivel a saját autója meghibásodott, és éppenséggel Áron műhelyében várt javításra. Késő februári, ennek ellenére verőfényes nap volt, és Füli aznap csókolt meg engem először. Nem pont romantikus filmbe illő körülmények között történt, de ez nem zárja ki, hogy ne illett volna egy romantikus álomba, főleg az én álmaim közé, hiszen addigra vagy’ ezerszer elképzeltem, milyen lesz majd éreznem az ajkait az enyémen, a szakállát, ahogy dörzsöli a bőrömet, és fantáziáimban mindig szorosan magához vont. Így is történt. Az, hogy mindez Áron autószerelő-műhelyében történt meg, miközben Áron maga hangosan szentségelve sikált valamilyen számomra teljesen ismeretlen alkatrészt a felcsapott motorháztető mögött, nem számított, ahogy az sem, hogy a talpamat végig nyomta egy anyacsavar, ami valahogy a lábam alá került.

A férjem legjobb barátjával való második találkozásomra akkor került sor, amikor már hivatalosan is egy párt alkottunk, és a férfiak úgy döntöttek, elég jó idő van már ahhoz, hogy birtokba vegyék a város egyik közhasználatú futball-és kosárlabdapályáját. Amíg én és Áron kedvese, Hajna kirakodtunk a frissen levelet bontott fák árnyékában álló sakktábla-asztalokra, párjaink és még öt férfi, akiknek a nevét természetesen képtelen voltam megjegyezni, kamaszos hévvel rúgták a bőrt a betonozott pályán.

– Mindig megbánom, ha úgy főzök, hogy közben tudom, Adorján is fog – sóhajtott fel Hajna, elnézve a finomságokat, amiket kipakoltam a szatyrainkból.

Ott voltam, amikor Füli elkészítette a szokás szerint nagy sikert arató töltött fasírtot, sajtkrokettet és rizssalátát. Mint mindig, öröm volt nézni, ahogy főz. A konyha számára egy szent hely volt, amit mániákusan rendben is tartott. A kései nem lehettek máshol, csak mágneses tartójukon, a tálak, edények katonás rendben sorakoztak mahagóni polcain és szekrényeiben. A modern kor legkülönfélébb vívmányai mellett, mint a késes aprító vagy merülő mixer, egy USB zenelejátszó is a konyhája elengedhetetlen részét képezte, amiről főként egy norvég alternatív együttest, vagy Gnarls Barkley Crazyjét hallgatta. Akkor is az szólt, Gnarls arról dalolt, mitől tör rá lassan az őrület, miközben én a pultra könyökölve figyeltem Fülit, ahogy precíz mozdulattal kettévágott egy főtt tojást. A tojás rikítóan sárga, egészséges belseje elvált a fehérjétől; miniatűr napocskák a szilikon vágódeszkán.

– Ő tisztességtelen előnyből indul – biztosítottam Hajnát. – És a te főztöd is csodásan néz ki. – Ezt megerősítve el is vettem egyet a sült csirkeszárnyak közül, amik alá a nő helyes, piros kockás szalvétát gyűrt.

– Megeszlek mindjárt, olyan cuki vagy!

Jól kijöttem Hajnával, és Áronnal sem találtunk egymásban semmi kivetnivalót, sőt, szinte piedesztálra emelt, amiért valamiképp rá tudtam venni Fülit, hogy kicsit a szociális életével is törődjön a temérdek munka mellett.

– Hej, baszd meg! – kiáltott fel Áron, mikor Füli egy rúgása telibe találta a derekát. – Mi egy csapatban vagyunk!

– Azt hittem, veszed a passzt.

– Ez nem passz volt, hanem gyilkossági kísérlet, basszál meg!

Egyik játékostársuk odaszólt, hogy vagy folytatják a meccset, vagy ők a maguk részéről jönnek enni.

– Jöhetnétek is, mert minden ki fog hűlni – mondta Hajna.

– És játszhatnátok finomabban – vetettem fel, de ezt én sem gondoltam komolyan. A focipályán még az én mindig békés kedvesemből is előbújt az ősember. Gyerekkora óta rajongott ezért a sportért, a középiskola évei alatt még az iskolája csapatában is játszott a környező gimik ellen. Amikor először nála aludtam, pont úgy sikerült az időzítés, hogy meg kellett néznünk együtt a hónap meccsét, viszont az azt követő pezsdítő szex mindenért kárpótolt.

– Nem tudnak finoman játszani. – Hajna átkarolta Áron nyakát, amikor az csatakosra izzadtan kisétált a pályáról, és csókot nyomott az ajkára. – Vályúhoz, ha már Adorjánnal lefőztük Gordon Ramsayt is!

Alapvetően pozitív csalódás volt a társaság, mert senki sem kezelt úgy, mint valami buta kislányt, még ha számoltam is a lehetőséggel. Ennek hátterében alighanem az állt, hogy erősen hiányzott belőlem a legtöbb tulajdonság, ami egy egyetemista kiscsajt egyetemista kiscsajjá tesz. Nem voltam sem könnyed, sem beszédes, és még Hajna is százszorta dögösebben öltözött fel nálam, pedig nem tűnt úgy, hogy szándékában állt volna.

Norton egyszer azt mondta nekem, én az a fajta lány vagyok, akit a férfiak feleségül vesznek, miután megunják a csajozást.

Ami az exemet illette, beletelt némi időbe, amíg egyáltalán megemlítettem őt Fülinek. Eredetileg nem állt szándékomban, mert nem volt egy örömteli emlék, csak egy programozó-informatikus hallgató, megcsontosodott nárcizmussal. Amiért mégiscsak szóba került, az épp, hogy a szex volt. Az első időszakban is volt Fülivel, de mindketten erősen arra hagyatkoztunk, amit az exeink szerettek, főként azért, mert ő több mint három évig szingli volt az utolsó barátnője óta, nekem pedig Norton volt mindeddig az egyetlen, és ő leginkább azt preferálta, ha nagyjából semmit sem csináltam, csak hagytam, hogy tegye, amihez kedve van. Kellett egy kis idő, amíg elengedtem annyira magam Füli mellett, hogy felülkerekedjek a számára - bár nem mondta -, de kétségkívül kissé lelombozó döglött-hal módin.

Roppantmód türelmes volt velem, és nem csak ebben a kérdésben. Sosem csinált ügyet abból, ha közös program helyett tanulnom vagy rajzolnom kellett, anyával pedig teljesen odavoltak egymásért.

– Hát nem hihetetlen? Megint valami büdöset éget! – méltatlankodott anya a szembeszomszéd portája felé mutogatva. Füli nálunk töltötte a hétvégét, éppen a teraszon ejtőztünk hármasban egy-egy kiszolgált, fehér műanyag széken. – De komolyan mondom, egy nap átmegyek, és elküldöm a fenébe. – Ezt én közel félmillió alkalommal hallottam már életem során, de még egyszer sem ment át, ezért ki is tört belőlem a nevetés, miközben az ölemben trónoló Szörnyit simogattam.  

– Szólok neki szívesen, ha zavarja a szag – ajánlotta fel Füli, mire Szörnyi rákapta a pillantását, és egy minutumon belül az ölében termett. – Feltéve, hogy macska úr megengedi…

– Ó, nem! – intett anya. – Én fogom elküldeni a fenébe. Szörnyikét pedig szerintem egy darabig nem fogod levakarni magadról, úgyhogy hozok ki még egy kis sört neked. Alkoholmenteset megint, Adorjánom..? Okés.

Júniusban, a nyári vizsgaidőszak letudtával döntöttem úgy, hogy Szegedre költözöm, engedve Füli kitartó unszolásának. Nem mintha kifogása lett volna Újfehértó ellen, de az ide-oda utazgatást nemigen engedhette meg magának a maga munkamorálja mellett. Nem volt olyan helyettesítés, ünnepnap vagy túlóra, amit ne vállalt volna el egy árva szó nélkül, így gyakorta megesett, hogy épp nekem kellett türelmesnek lennem ővele. A születésnapom megünneplése is emiatt csúszott el egy teljes héttel, az első Valentinünket pedig úgy, ahogy volt, elfelejtette, főleg, mivel az az ő szótárában nem is volt ünnep, kiváltképp nem olyan, amire rá kellene áldoznia egy munkanapját.

A szülőházának visszaszerzése olyan cél volt, amitől semmi sem tántoríthatta vissza, és már hosszú évek óta dolgozott érte. Az ingatlant már évek óta hirdették, és Füli legalább háromhavonta megérdeklődte, továbbra is elérhető-e. Lúcia megkönnyítette a dolgát némiképp, mert annak idején teljes egészében lemondott az apjuk hagyatékáról. Füli szert tett egy kis tőkére, miután rendezte Szendrődi István tartozásait, aki egykor gazdasági igazgató volt egy azóta megszűnt tejüzemben. Ezt a kocsiban osztotta meg velem, miután elköszöntünk Lúciától és a kedvesétől, Dzsenitől, akik meghívtak minket a budapesti Dunacorso étterembe, hogy megismerhessenek engem. Füli húga két mondatnál többet nem intézett hozzám, és ha épp nem a levegő alkotórészének nézett, úgy meredt rám, mint aki menten eltöri a nyakamat.

– Szóval ő is ember – próbálta menteni a menthetőt Füli. – De nagyjából tizenkét éves kora óta tartja magát az elméletéhez, hogy én egy galamblelkű tökfej vagyok, akit neki kell megvédenie.

– Semmi baj.

Nem árultam el neki, mennyire fájt is valójában Lúcia viselkedése, mert nem akaródzott fejfájást okoznom neki emiatt. Igyekeztem inkább arra összpontosítani, hogy imádom azt a kék inget, amit aznap este viselt, főleg, ha feltűrte az ujját, márpedig vezetéshez feltűrte, és körülbelül Kecskeméttől már csak az járt az eszemben, hogy ha egy szerencsém van, kezdeményez majd, ha hazaértünk.

– Azt hiszem, megint lesz egy köröm Áronnál a kocsival. – Leparkolt a Sajka utcai társasház belső udvarában, ahol az immár közös albérletünk volt, óvatosan, nehogy meghúzza a szomszéd vadiúj Kiáját. – Nem mindig örül a gépezet, amikor váltani akarok.

– És ismét meggyőz majd, hogy véletlenül se cseréld le?

– Pontosan. Mert ez „egy jó gép” – kuncogott, és megdörzsölte a műszerfalat, ami lassan elsötétült, ahogy kihúzta a gyújtásból a kocsikulcsot. Használtan vette Árontól régebbi típusú, fekete Toyota Yarisát, és már réges-rég le kellett volna cserélnie, de mindig hagyta, hogy barátja rábeszélje a megtartására, mert nem akart új autóra költeni.

– A sofőrje mindenesetre nagyon jó. – A kezemet az övére simítottam, és rámosolyogtam a gyér fényben, amennyit a felettünk világító utcalámpa biztosítani tudott nekünk. Nem láttam a szemét, csak a szemüvegéről visszacsillanó lámpavilágot, hosszú ujjait összefűzte az enyémekkel, és mire észbe kaptam, már csókolt is.

 

***

 

Szeged hamar a szívemhez nőtt, még ha tudtam is, hogy kár lenne igazán berendezkednem ott. 2017 decemberére már csaknem betonbiztos volt, hogy Füli nyélbe fogja ütni a réthavasi üzletet. Komoly összegű foglalót tett a házra, amit az akkori tulaj nagy lelkesedéssel fogadott, hisz már úgy hitte, sosem fog megszabadulni az ingatlantól, és hozzájutni a benne álló pénzhez.

Gyakorlati helyszínnek egy szegedi általános iskolát kértem, és nagy örömömre jóváhagyták a kérelmemet. Egyik este épp a mentortanárom javításait tekintettem át az óratervemben, a konyhaablakot nyitva hagytam, hogy a Tisza felől érkező, hűs szél felfrissítse a lakás levegőjét. Füli későn ért haza, mint oly gyakran, de rendkívül felvillanyozottnak tűnt.

– Van egy jó hírem!  

– Hogy végre hazaértél? – Sietve nyomtam egy mentést a laptopomon, amit tőle kaptam a születésnapomra, és felágaskodtam, hogy megcsókolhassam. Elnevette magát, majd leült mellém a konyhaasztalhoz, és kis keresgélés után előhívott pár fényképet a telefonján. Valamennyi az iringó-hegyi házról készült, a tulajdonos küldte neki őket.

– Így néz ki most. Remélem, nem riaszt el.

Mitagadás, kissé elborzasztott az elhanyagolt épület látványa, de közel sem annyira, hogy ez bármiben is befolyásolja a döntésemet. Füli említette már korábban, hogy nincs éppen a legfényesebb állapotban, és hogy sok dolgunk lesz vele, de lakható volt. Még Szendrődiék ottléte alatt kiépítették a szabályozható gázfűtést, és rendelkezésünkre állt a berendezés azon hányada, amit egykor hátrahagytak, és még nem került kidobásra.

– Sajnos elég lóhalálában kellett beköltöznünk apám pesti lakásába, és nem sok dolgot vittünk magunkkal. A mostani tulaj két éve örökölte meg a házat, ő csináltatott rajta néhány felújítást. Először azért, hogy hasznosítsa, de utána csak hogy könnyebben elmenjen. Azelőtt hozzá se nyúltak, mindig halogatták. Csak pár dolgot adtak el, vagy hajítottak ki a régi holmik közül.

− Hogyhogy?

− A lépcső miatt. Kocsival csak a hegy lábáig lehet felmenni, szóval minden efféle változtatás sok macerával jár. – Továbblapozott a következő képre, amin az egykori cselédlakosztály volt, egy takarosan berendezett szoba, különálló, apró fürdőhelyiséggel. – Szégyenletes összegért, áron alul kelt el, de apámnak nem volt választása abban a helyzetben, amibe sodorta magát.

– A lényeg, hogy most már a tiéd lesz. Mi a jó hír, amit be akartál jelenteni?

– Meglesz az állás, Veca. Alig várják, hogy találkozhassanak veled.

Ez valóban csodálatos hír volt, hisz ez biztosította a boldogulásomat egy Réthavashoz hasonló félreeső helyen. Füli azért, hogy megkönnyítse a dolgomat, írt egy e-mailt régi általános iskolája titkárságára, mint öregdiák, és az a bizonyos Szendrődi-fiú, akinek már az apja is oda járt, hogy megérdeklődje, akadna-e álláslehetőség az ő hamarosan lediplomázó kedvesének.

Ezzel már mindkettőnknek megvolt a majdani munkája, esetemben reménybeli, Füliében fix. A réthavasi Madár Nevű Ló vendéglő el sem akarta hinni, hogy egy Michelin-csillagról épp hogy csak lecsúszó étterem egyik szakácsa épp náluk szeretne dolgozni, ám Fülit látszólag egyáltalán nem zavarta a tény, hogy egy ilyen helyen előreláthatólag gyakrabban fog morzsás húst sütni, mint borjúszüzet. Féktelen munkamániája egyedül a pénzszerzéshez kapcsolódott, és nem ambícióhoz, aminek írmagja sem volt benne.

– Milyen furcsa – jegyeztem meg, mikor egy olyan képet mutatott, ami kicsit távolabbi állásból készült a házról. – Ezek a növények nem örökzöldek, legalábbis ránézésre. – Hunyorogva próbáltam kivenni, miféle bokrok és futónövények övezik-ölelik leendő otthonunkat, de csak kevésre ismertem rá. A háttérben látszott az erdő fái közül néhány, de azok mind egy szálig kopaszok voltak, az évszakhoz illően.

– Ha ott leszünk, lesz alkalmad kinyomozni ennek okát. – Puha csókot nyomott kibontott hajamba. – Én kis zsenim.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése